accueil > FONDS DOCUMENTAIRE > cv >Melvin charney

Melvin Charney


EXPOSITIONS INDIVIDUELLES / SOLO EXHIBITIONS

2002  Melvin Charney, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada 

2001  Melvin Charney, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada 

2000  Melvin Charney, Un Dictionnaire... 1970-2000, Biennale de Venise / Venice Biennale, Venezia, Italie / Italy  

1999  Melvin Charney: Art in Public Places, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada 

1997  Melvin Charney, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

Melvin Charney: A Construction in Venice, Part 2, Musée du Québec, Québec, Canada

Melvin Charney : L'avènement de l'évènement, Paraboles, FRAC Basse-Normandie, Cæn, France

Melvin Charney : Un Dictionnaire, Les Paraboles, Fondation pour l'Architecture, Bruxelles, Belgique / Belgium

1996  Dis/PLACEMENTS: The Work of Melvin Charney, The Israël Museum, Jérusalem, Israël

1995  Melvin Charney, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

Melvin Charney: Un Dictionnaire, Parable Series, In Flight Series, The Power Plant, Toronto, Canada

1994  Melvin Charney, Galerie Catherine & Stéphanie de Beyrie, Paris, France 

1993  Melvin Charney, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada 

1992  Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada 

1991  Melvin Charney, Galerie René Blouin, Montréal, Canada

Paraboles et autres allégories : L'œuvre de Melvin Charney 1975-1990 / Parables and Other Allegories: The Work of Melvin Charney 1975-1990, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Center for Architecture, Montréal, Canada 

1990  Melvin Charney, Galerie René Blouin, Montréal, Canada 

Melvin Charney, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

1988  Melvin Charney, The Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada 

1987  A Construction in Venice, Part 2, and Other Works by Melvin Charney, 49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art / 49e Parallèle, Centre d'art contemporain canadien, New York, É-U / U.S.A.

Melvin Charney, Galerie René Blouin, Montréal, Canada

1986  Melvin Charney, Krzysztof Wodiczko, Biennale de Venise / Venice Biennale, Venezia, Italie / Italy

1985  Melvin Charney: A Lethbridge Construction, Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, Canada

1983  Melvin Charney: 1981-1983, Agnes Etherington Art Centre, Queen's University, Kingston, Canada

1982  Melvin Charney - Chicago Construction, Museum of Contemporary Art, Chicago, É-U / U.S.A.

Melvin Charney: Projects and Construction
, Richard Gray Gallery, Chicago, É-U / U.S.A.

Melvin Charney: Recent Constructions and Works on Paper, 49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art / 49e Parallèle, Centre d'art contemporain canadien, New York, É-U / U.S.A.

1981  Melvin Charney, Drawings and Constructions, Ballenford Books Gallery, Toronto, Canada

1980  Melvin Charney : Projets/Constructions 1975/1980, Centre culturel canadien, Paris, France; Centre culturel canadien, Bruxelles, Belgique / Belgium

1979  Melvin Charney: Room 202 and Related Projects, P.S.1., The Institute for Art and Urban Resources, Long Island City, É-U / U.S.A.

Melvin Charney, Œuvres : 1970-1979
, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

1978  Melvin Charney, Other Monuments: Six Works, 1970-1977, Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada

1977  Melvin Charney: Other Monuments, 1970-1976, Graduate School of Design, Harvard University, Cambridge, É-U / U.S.A.



EXPOSITIONS COLLECTIVES / GROUP EXHIBITIONS

2001  Corridart 25 ans plus tard / Corridart Revisited, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, Université Concordia / Concordia University, Montréal, Canada

2000  Against Architecture: The Urgency to (Re)Think the City, Espai d'Art Contemporani de Castello, Barcelona, Espagne / Spain

Autour de la mémoire et de l'archive, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

Biennale di Venezia, Pavillon canadien / Canadian Pavilion, Venezia, Italie / Italy (dans le cadre de la / during the Mostra Internazionale di Architettura Città: Less Aesthetics, More Ethics)

Une expérience de l'art du siècle, Musée d'art de Joliette, Canada

Utopie. La quête de la société idéale / Utopia. The Search for the Ideal Society in the Western World, Bibliothèque nationale de France, Paris, France; The New York Public Library, Astor, Lenox and Tilden Foundations, New York, É-U / U.S.A.

1999  Déclics. Art et Société. Le Québec des années 1960 et 1970, Musée de la civilisation, Québec, Canada; Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

En chantier : Les collections du CCA, 1989-1999 / En chantier: The Collections of the CCA, 1989-1999, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Center for Architecture, Montréal, Canada

Seventy Designers in Tribute to Izzika Gaon, The Isræl Museum, Jérusalem, Israël

1998  Détournement et appropriation, Centre d'exposition de l'Université de Montréal, Canada

Face to Face: Art and the Public, Marlborough-Chelsea Gallery, New York, É-U / U.S.A.

Vie urbaine : L'aliénation dans la cité moderne / Mean Streets: Alienation in the Modern City, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery , Université Concordia / Concordia University, Montréal, Canada

Temps composés : La Donation Maurice Forget, Musée d'art de Joliette, Canada; Maison Hamel-Bruneau, Sainte-Foy, Canada

The Word in Contemporary Art, Art Gallery of North York, Toronto, Canada

Univers urbains : La représentation de la ville dans l'art québécois du XXe siècle, Musée du Québec, Québec, Canada

1997  Espace décuplé, Galerie Samuel Lallouz, Montréal, Canada

1996  Espaces construits / Espaces critiques, FRAC Basse-Normandie, Cæn, France

L'Œil du collectionneur, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

Promenade, l'art dans la ville, Centre international d'art contemporain de Montréal, Canada

1995  After Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary Art, Royal Festival Hall, London, Royaume-Uni / United Kingdom; Manchester City Art Gallery, Royaume-Uni / United Kingdom; Angel Row Gallery, Nottingham, Royaume-Uni / United Kingdom; Northern Centre for Contemporary Art, Sunderland, Royaume-Uni / United Kingdom; Edinburgh City Art Centre, Écosse / Scotland

After Auschwitz: Installations, Imperial War Museum, London, Royaume-Uni / United Kingdom

Works on Paper, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

1994  En Regard de Guernica : de la fragmentation à l'anéantissement, Abbaye aux Dames, FRAC Basse-Normandie, Cæn, France (dans le cadre de la commémoration du Débarquement et de la Bataille de Normandie, hommage aux populations civiles / during the commemoration of the Landing and Batlle of Normandy, a tribute to the civil populations)

Interpretations of Nature: Contemporary Canadian Architecture, Landscape and Urbanism, McMicheal Canadian Art Collection, Kleinburg, Canada

La Ville, art et architecture en Europe, 1870-1993, Centre national d'art et de culture Georges Pompidou, Paris, France

Melvin Charney, Betty Goodwin, Tony Scherman, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

1993  De la perspective... dans l'art contemporain, Centre d'exposition du Vieux-Palais, Saint-Jérôme, Canada

Différentes Natures : Visions de l'art contemporain
, Galerie Art 4, La Défense, Paris, France; Galerie de l'Esplanade, Place de la Défense, Paris, France

Drawings, Sable-Castelli Gallery, Toronto, Canada

Ex Situ : Différents projets de « différentes natures », Ambassade du Canada, Services culturels, Paris, France

1992  Une décennie de collection : choix d'acquisitions récentes / A Decade of Collecting: A Selection of Recent Acquisitions, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, Université Concordia / Concordia Universiy, Montréal, Canada

La Collection : tableau inaugural, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

La Traversée des mirages, Passages, Centre d'art contemporain, Troyes, France; Fonds régional d'art contemporain, Rheims, France; Palais de Tau, Rheims, France; Office Régional Culturel de Champagne-Ardenne, Epernay, France; Salle A. Mérand - Champagne de Castellane, Epernay, France; Musée Arthur Rimbaud, Charleville-Mézières, France; Château du Grand Jardin, Joinville, France; Musée des Beaux-Arts, Troyes, France; Centre d'art contemporain Passages, Troyes, France; Cadran Solaire, Troyes, France (produit par / produced by Transfrontières de Champagne-Ardenne, France & VU, centre de diffusion et de production de la photographie, Québec, Canada)

Pour la suite du Monde, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

1991  Corriger les lieux : après la photographie de voyage, Maison de la culture Frontenac, Montréal, Canada

Drawing on the Permanent Collection, Galerie d'art de l'Université Concordia / Concordia University Art Gallery, Montréal, Canada

La Biennale di Venezia, Venezia, Italie / Italy (dans le cadre de / during Quinta Mostra Internazionale di Architettura)

La collection des dessins et estampes : 80 œuvres choisies, Musée du Québec, Québec, Canada

Pierre Restany, Le Cœur et la Raison, Musée des Jacobins, Morlaix, France

Un archipel de désirs : les artistes du Québec et la scène internationale, Musée du Québec, Québec, Canada

1990  Seoul International Art Festival: An Invitational Exhibition of Contemporary Paintings on Hanji, The National Museum of Contemporary Art, Seoul, Corée du Sud / South Korea 

1989  L'Architecture et son image : Quatre siècles de représentation architecturale, œuvres tirées des collections du Centre Canadien d'Architecture / Architecture and its Image: Four Centuries of Architectural Representation: Works from the Collection of the Canadian Centre for Architecture, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, Montréal, Canada; Dallas Museum of Art, É-U / U.S.A.; École nationale supérieure des beaux-arts, Paris, France

Le Centre Canadien d'Architecture : Architecture et Paysage / Canadian Centre for Architecture: Building and Gardens, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, Montréal, Canada; Dallas Museum of Art, Dallas, É-U / U.S.A.; École nationale supérieure des beaux-arts de Paris, Paris, France

Territoires d'artistes : Paysages verticaux, Musée du Québec, Québec, Canada

1988  La Ruse historique : l'art à Montréal / The Historical Ruse: Art in Montreal, The Power Plant, Toronto, Canada

1987  Graphic Perspectives, The Gallery of Stratford, Canada

Histoire en quatre temps, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

1986  XLII Esposizione Internazionale d'Arte La Biennale di Venezia, Venezia, Italie / Italy

1985  Aurora Borealis, Centre international d'art contemporain de Montréal, Canada

Environmental Concerns: Charney, Stackhouse, Christo, E. Aimis Fine Art, Toronto, Canada

L'art du Québec au XXe siècle, Musée du Québec, Québec, Canada

Les Vingt ans du Musée à travers sa collection, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

Projects for Chicago, Museum of Contemporary Art, Chicago, É-U / U.S.A.

Traces : dessins canadiens contemporains / Traces: Contemporary Canadian Drawings, exposition présentée par la Direction des Affaires culturelles du Ministère des Affaires extérieures du Canada / exhibition presented by the Cultural Affairs Section of the Department of Foreign Affairs of Canada

XVII Triennale di Milano, Palazzo dell'Arte, Milano, Italie / Italy

1984  Festarchitektur, Akademie der Architektenkammer Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Allemagne / Germany

Graphex 9 : La 9ème exposition d'estampes et de dessins canadiens / Graphex 9: 9th Biennial juried and invitational exhibition of Canadian prints & drawings, Le Musée d'Art de Brant, Brantford, Canada

Idee, Prozeß, Ergebnis : die Reparatur und Rekonstruktion der Stadt : Internationale Bauausstellung Berlin 1987, Internationale Bauausstellung, Martin-Gropius-Bau, Berlin, Allemagne de l'Ouest / Western Germany

Ten Years of Collecting at the MCA, Museum of Contemporary Art, Chicago, É-U / U.S.A.

The Praxis Collection, The Vancouver Art Gallery, Canada

1983  Art et bâtiment, Galerie de l'Université du Québec à Montréal, Canada; Musée d'art contemporain de Montréal, Canada

Chicago Sculpture International/Mile 2, Navy Pier, Chicago, É-U / U.S.A. (dans le cadre de / during the 4th Chicago International Art Exposition)

Collection Prêt d'œuvres d'art du Musée du Québec, Musée du Québec, Québec, Canada

Künstler aus Kanada: Räume und Installationen, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, Allemagne / Germany

Les Villas de Pline et les éléments classiques dans l'architecture à Montréal / The Villas of Pliny and Classical Architecture in Montreal, Musée des beaux-arts de Montréal / Montreal Museum of Fine Arts, Canada

Rendere Visibile, Galleria II Salotto, Como, Italie /Italy

1982  Citysite: Starting Line, The Market Gallery of the City of Toronto Archives, Canada

Documenta 7 - Documenta Urbana, Cassel, Allemagne de l'Ouest / Western Germany

Dessins de sculpteurs contemporains / Drawings by Contemporary Sculptors, Surrey Art Gallery, Canada; University of Lethbridge Art Gallery, Canada; London Regional Art Gallery, Canada; Dalhousie Art Gallery, Halifax, Canada; Sir George Williams Galleries, Montréal, Canada

OKanada [Canada in Berlin], Akademie der Künste, Berlin, Allemagne de l'Ouest / Western Germany

1981  Art société 1975-1980, Musée du Québec, Québec, Canada; Galerie du Musée - Place Royale, Québec, Canada (dans le cadre de l'événement / during the event Art et Société, produit par / produced by les Éditions Intervention & Musée du Québec)

1980  Architectural References: The Consequences of the Post-Modern in Contemporary Art and Architecture, The Vancouver Art Gallery, Canada

Architectural Sculpture, Los Angeles Institute for Contemporary Art, É-U / U.S.A.; University of California, Irvine, É-U / U.S.A.; Mount St. Mary's College, Los Angeles, É-U / U.S.A.; Municipal Art Gallery, Los Angeles, É-U / U.S.A.; California Institute of Technology, Los Angeles, É-U / U.S.A.; California State University, Dominguez Hills, É-U / U.S.A.; Chapman College, Orange, É-U / U.S.A.; California State University, Northridge, É-U / U.S.A.

XIe Biennale de Paris - À la recherche de l'urbanité, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, France; Centre Georges Pompidou, Paris, France

1979  Art and Architecture: Space and Structure, Protetch-McIntosh Gallery, Washington D.C., É-U / U.S.A.

Invitational IV, John Weber Gallery, New York, É-U / U.S.A.

1978  Architectural Drawings, A.C.T. Gallery, Toronto, Canada

1977  03-23-03 : Premières Rencontres Internationales d'Art Contemporain, Montréal 1977, Institut d'art contemporain de Montréal, Canada; Musée des beaux-arts du Canada / National Gallery of Canada, Ottawa, Canada

1976  Corridart, rue Sherbrooke / Sherbrooke Street, Montréal, Canada

Québec '75, Musée d'art contemporain de Montréal, Canada; Rimouski, Canada; Sherbrooke, Canada; Vancouver Art Gallery, Canada; Winnipeg, Canada; Charlottetown, Canada; Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada; Régina, Canada; Calgary, Canada

1973  Canada Trajectoires 73, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, France

XV Triennale di Milano, Palazzo dell'Arte, Milano, Italie / Italy

1972  Montréal ... plus ou moins? / Montréal... plus or minus?, Musée des beaux-arts de Montréal / Montreal Museum of Fine Arts, Canada








PUBLICATIONS / PUBLICATIONS

  Catalogues et monographies / Catalogues and monographs

Landry, Pierre, David Harris, Melvin Charney, Gilles A. Tiberghien, Melvin Charney, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 2002

Corridart 25 ans plus tard / Corridart Revisited, Montréal, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, Université Concordia / Concordia University, 2001

Lambert, Phyllis, Melvin Charney, Tracking Images : Melvin Charney, Un dictionnaire..., Montréal, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, 2000

Against Architecture: The Urgency to (Re)Think the City (Barcelona: Espai d'Art Contemporani de Castello, 2000)

Città: Less Aesthetics More Ethics / La Biennale di Venezia (Venezia: Marsilio; New York: Rizzoli, 2000)

Sargent, Lyman Tower, Roland Schær, Utopie : la quête de la société idéale en Occident, Paris, Fayard & Bibliothèque nationale de France, 2000

Johnstone, Lesley, En chantier : les collections du CCA, 1989-1999 / En chantier: The Collections of the CCA, 1989-1999, Montréal, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, 1999

Seventy Designers in Tribute to Izzika Gaon (Jerusalem: The Isræl Museum of Art, 1999)

Foss, Brian, Vie urbaine : l'aliénation dans la cité moderne : œuvres tirées de la collection permanente de la Galerie d'art Leonard et Bina Ellen / Mean Streets: Alienation in the Modern City: Works from the Permanent Collection of the Leonard and Bina Ellen Gallery, Montréal, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, 1998

Temps composés : la donation Maurice Forget, Joliette, Musée d'art de Joliette, 1998

Trépanier, Esther, Univers urbains : la représentation de la ville dans l'art québécois du XXe siècle : étude faite à partir des œuvres de la collection du Musée du Québec, Québec, Musée du Québec, 1998

Espaces construits / Espaces critiques, Caen, FRAC Basse-Normandie, 1996

Gagnon, Paulette, L'œil du collectionneur, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 1996

Parent, Sylvie, Les cent jours d'art contemporain, IIe édition : Promenade, l'art dans la ville, Montréal, Centre international d'art contemporain de Montréal, 1996

After Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary Art (Sunderland: Northern Centre for Contemporary Art; London: Lund Humphries, 1995)

En regard de Guernica : de la fragmentation à l'anéantissement, Cæn, FRAC Basse-Normandie, 1994

Kapelos, George Thomas, Interpretations of Nature : Contemporary Canadian Architecture, Landscape and Urbanism (Kleinburg: McMichæl Canadian Art Collection, 1994)

Dethier, Jean, Alain Guiheux, La ville, art et architecture en Europe, 1870-1993, Paris, Centre Georges Pompidou, 1994

Ninacs, Anne-Marie, De la perspective... dans l'art contemporain, Saint-Jérôme, Centre d'exposition du Vieux-Palais, 1993

Albertazzi, Liliana, Différentes natures : visions de l'art contemporain, Torino, Lindau, 1993

Une décennie de collection, choix d'acquisitions récentes / A Decade of Collecting, A Selection of Recent Acquisitions, Montréal, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, 1992

Bélisle, Josée, La collection : tableau inaugural, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 1992

La traversée des mirages : photographie du Québec, Champagne-Ardenne, Transfrontières, 1992

Godmer, Gilles, Réal Lussier, Pour la suite du monde, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 1992

Quinta mostra internazionale di architettura, Venezia, Edizioni La Biennale di Venezia; Milano, Electa, 1991

Martin, Denis, Michèle Grandbois, La collection des dessins et estampes : 80 œuvres choisies, Québec, Musée du Québec, 1991

Daniel, Françoise, Pierre Restany, le cœur et la raison, Morlaix, Musée des Jacobins, 1991

Déry, Louise, Un archipel de désirs : les artistes du Québec et la scène internationale, Québec, Musée du Québec, 1991

Bédard, Catherine, Corriger les lieux : après la photographie de voyage, Laval, Trois ; Montréal, Dazibao, centre de photographies actuelles, 1991

Lambert, Phyllis, Alessandra Latour, Patricia C. Phillips, Robert-Jan van Pelt, Paraboles et autres allégories : L'œuvre de Melvin Charney 1975-1990 / Parables and Other Allegories: The Work of Melvin Charney 1975-1990, Montréal, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, 1991

Seoul International Art Festival (Seoul: Seoul Kukche Misulche, 1990)

Blau, Eve, Edward Kaufman, L'architecture et son image : quatre siècles de représentation architecturale : œuvres tirées des collections du Centre canadien d'architecture / Architecture and its Image: Four Centuries of Architectural Representation, Montréal, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, 1989

Déry, Louise, Territoires d'artistes : paysages verticaux, Québec, Musée du Québec, 1989

La ruse historique : l'art à Montréal / The Historical Ruse: Art in Montreal, Toronto, The Power Plant, 1988

Townsend-Gault, Charlotte, Melvin Charney (New York: 49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art, 1987)

Freeman, Robert, Graphic Perspectives: Drawings by Melvin Charney, Medrie MacPhee and Arlene Stamp (Stratford : Gallery Stratford, 1987)

Histoire en quatre temps, Montréal, Musée d'art contemporain, 1987

Nemiroff, Diana, Canada, XLII Biennale di Venezia 1986 : Melvin Charney, Krzysztof Wodiczko, Ottawa, Musée des beaux-arts du Canada / National Gallery of Canada, 1986

Stebbins, Joan, Melvin Charney, Melvin Charney: A Lethbridge Construction (Lethbridge: Southern Alberta Art Gallery, 1986)

XLII Esposizione internazionale d'arte : La Biennale di Venezia, Milan, Biannale di Venezia, Electa, 1986

Cent jours d'art contemporain, Aurora Borealis, Montréal, Centre international d'art contemporain de Montréal, 1985

Les vingt ans du Musée à travers sa collection, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 1985

Traces : dessins canadiens contemporains / Traces: Contemporary Canadian Drawings, Ottawa, Ministère des Affaires extérieures du Canada / Department of Foreign Affairs of Canada, 1985

La Ricostruzione della città : Berlino, Milano, XVII Triennale di Milano - Electa, 1985

Blouin, René, Richard Pottruff, Graphex 9 : la 9ième exposition d'estampes et de dessins canadiens, organisée et présentée par le Musée d'art de Brant / Graphex 9 : 9th Biennial juried and invitational exhibition of Canadian prints & drawings organized and circulated by the Art Gallery of Brant, Brantford, The Art Gallery of Brant, 1984

Idee, Prozeß, Ergebnis : die Reparatur und Rekonstruktion der Stadt, Berlin, Frölich & Kaufmann, 1984

Selections from the Permanent Collection (Chicago: Museum of Contemporary Art, 1984)

Praxis Collection (Vancouver: Vancouver Art Gallery, 1984)

Swain, Robert, Louise Dompierre, Melvin Charney, Melvin Charney, 1981-1983, Kingston: Agnes Etherington Art Centre, 1983

Künstler aus Kanada : Räume und Installationen, Stuttgart, Württembergischer Kunstverein, 1983

Chicago International Art Exposition, Chicago Sculpture International, Mile 2: Navy Pier, May 1983, Chicago: Chicago Sculpture International, 1983)

Boyle, William J. S., Ken Greenberg, Heather Hatch, Citysite Sculpture (Toronto: Market Gallery, 1982)

Citysite Starting Line (Toronto: The Market Gallery of the City of Toronto Archives, 1982)

Young, Jane, Dessins de sculpteurs contemporains / Drawings by Contemporary Sculptors, Surrey, Surrey Art Gallery, 1982

OKanada, Berlin, Akademie de Künste; Ottawa, Conseil des arts du Canada, 1982

Charney, Melvin, Mary Jane Jacob, Melvin Charney: A Chicago Construction (Chicago : Museum of Contemporary Art, 1982)

Jacob, Mary Jane, Melvin Charney: Recent Constructions and Works on Paper (New York: 49th Parallel, 1982)

Art société 1975-1980, Québec, Les Éditions Interventions & Musée du Québec, 1981

Architectural References: Alice Aycock, Melvin Charney, General Idea, Glenn Lewis, Gordon Matta-Clark, Anne & Patrick Poirier, Charles Simonds, Site, Alan Sonfist (Vancouver: The Vancouver Art Gallery, 1980)

Burchett, Debra, Susan C. Larsen, Lucy R. Lippard, Architectural Sculpture (Los Angeles: Los Angeles Institute of Contemporary Art, 1980)

XIe Biennale de Paris, Paris, Musée d'art moderne de la Ville de Paris - Centre Georges Pompidou, 1980

Biennale de Paris, À la recherche de l'urbanité : savoir faire la ville, savoir vivre la ville, Paris, Academy Editions-Paris, 1980

Chartrand, Denis, Alexandre Tzonis, Melvin Charney, Melvin Charney : Oeuvres, 1970-1979, Montréal, Musée d'art contemporain, 1979

Architectural Drawings (Toronto: a.c.t. gallery, 1978)

Thériault, Normand, Chantal Pontbriand, Thierry De Duve, 03-23-03 : Premières rencontres internationales d'art contemporain, Montréal 1977, Montréal, Médiart & Parachute, 1977

Corridart dans la rue Sherbrooke. L'Affaire Corridart, Montréal, s.n., 1976

Québec 75, Montréal, L'Institut, 1975

Canada Trajectoires 73, Montréal, Éditions Médiart, 1973

XV Triennale di Milano, Milano, Palazzo dell'Arte, 1973

Périodiques / Periodicals

Régimbald, Manon, « La place de l'Assemblée nationale de Melvin Charney », Espace, No. 56, été 2001, pp. 32-35

Vastel, Michel, « L'homme qui plantait des sculptures », L'Actualité, Vol. 26, No. 9, 1er juin 2001, pp. 80-84

Béret, Chantal, « Biennale de Venise, du bien et du beau, ni plus, ni moins / Ethically Correct in Venice », Art Press, No. 260, septembre 2000, pp. 47-51

Charney, Melvin, « Un Dictionnaire... », Inter, No. 77, automne 2000, pp. 51-53

Chevrier, Jean-François, « La discipline et l'art du document : Melvin Charney, Un Dictionnaire... », Les Cahiers thématiques - École d'architecture de Lille, février 2000, pp. 242-253

Connolly, Jocelyne, « Installer une histoire urbaine : ordonnance complexifiée », ETC Montréal, No. 52, décembre 2000-février 2001, pp. 68-71

Lamoureux, Johanne, « Melvin Charney », Casabella, Vol. 64, No. 681, septembre 2000, pp. 90-91

Bagg, Shannon, « Melvin Charney and the Temple of Jerusalem », Journal de la Société pour l'étude de l'architecture au Canada, Vol. 24, No. 2 (1999): 50-60

Charre, Alain, « Melvin Charney : pour une culture du regard », Visuel(s) revue d'arts, Nos. 7-8, automne 1999, pp. 18-22

Bensmail, Sadri, Salwa Boughaba, « Le jardin comme métaphore de la ville et de ses thèmes : une interprétation de la ville de Montréal, Melvin Charney [in Mégalopole / espace mentale] », Mégalopole - Institut pour l'art et la ville de Givors, No. 17, 1998, pp. 26-35

Lipstadt, Hélène, Michèle Picard, "Corridart: Public Space Destroyed and Remembered", Architecture and Ideas (1998): 76-91

Marie, Cécile, « Melvin Charney », Parachute, No. 89, janvier-mars 1998, pp. 37-38

Gauvin, Kim, « Revoir Corridart : exhumer les restes / Corridart Revisited: Excavating the Remains », Annales d'histoire de l'art canadien / Journal of Canadian Art History, Vol. 18, No. 2, 1997, pp. 6, 23-67

Drummond, Gavin, "Adventures in the Known World: Melvin Charney Creates Art out of Architectural Essences, The Gazette (December 14, 1996): H1

Régimbald, Manon, « L'abîme de la répétition : Melvin Charney », Protée, Vol. 23, No. 3, automne 1995, pp. 84-93

Wood, Elizabeth, « Le jardin du Centre Canadien d'Architecture : Transient Beauty at the Crossroads », Espace, No. 31, printemps 1995, pp. 6-10

Chevrier, Jean-François, « Melvin Charney : l'artiste historien / Melvin Charney : The Artist-Historian », Galeries Magazine, No. 58, février-mars 1994, pp. 58-61

Vigano, Vanessa, "Paraboles and Other Allegories: The Work of Melvin Charney", Metamorfosi (1993): 60-61

Chaslin, François, « Architectes en désirs des arts », Les Cahiers du Musée d'art moderne - Centre Georges Pompidou, printemps 1992, p. 54

Déry, Louise, « Charney : le pouvoir de transfiguration », ARQ : Architecture/Québec, No. 65, février 1992, p. 33

Vernes, Michel, « Paysages d'ici et d'ailleurs : sur l'architecture outre mesure de Melvin Charney », Archi-cree, No. 248, juin-juillet 1992, pp. 88-97

Bédard, Catherine, « Melvin Charney », Parachute, No. 61, janvier-mars 1991, pp. 58-60

Boddy, Trevor, « Les jardins de Melvin Charney au Centre Canadien d'Architecture de Montréal », L'Architecture d'aujourd'hui, No. 277, octobre 1991, pp. 31-35

Fisette, Serge, « Melvin Charney, la sculpture et l'écho », Espace, Vol. 7, No. 4, été 1991, pp. 25-27

Fulford, Robert, "Icons and Allegories: The Sculpture Gardens of Melvin Charney", Canadian Art, Vol. 8, No. 1 (Spring 1991): 52-59

Lamoureux, Johanne, « Une scénographie réversible : l'œuvre de Melvin Charney pour la Place Berri à Montréal », ARQ : Architecture/Québec, No. 63, octobre 1991, pp. 12-14

Duncan, Ann, « L'artiste Melvin Charney transforme un terrain vague en un parc magique », Trames, Vol. 2, No. 3, 1990, pp. 74-76

Forgey, Benjamin, "Reflections in a City Garden: The Canadian Centre of Architecture, Apple of Montreal's Eye", Washington Post (September 22, 1990): D1, D5

Landecker, Heidi, "Garden Allegory: Canadian Centre for Architecture, Montreal, Quebec", Architecture: The AIA Journal, Vol. 79, No. 12 (December 1990): 60-65

Restany, Pierre, « Melvin Charney : giardino-scultura del CCA a Montreal », Domus, No. 712, janvier 1990, pp. 6-7

Lamoureux, Johanne, « Melvin Charney, l'architecture mise en jeu », Art Press, No. 123, mars 1988, pp. 21-23

Lamoureux, Johanne, « Construction à Venise », ARQ : Architecture/Québec, No. 35, février 1987, pp. 24-25

Le Grand, Louis, « Melvin Charney : un architecte, un plan, un parc », Le Devoir, 12 décembre 1987, p. 66

Millet, Catherine, « Venise, l'art et l'alchimie, et l'alchimie des prix », Art Press, No. 106, septembre 1986, pp. 60-61

Townsend-Gault, Charlotte, "XLII Biennale d'arte di Venezia", Canadian Art, Vol. 3, No. 3 (Fall 1986): 100-103

Richards, Larry, "Loving, Obeying, Defying, Orders: Confronting the Classical Tradition as an Inescapable Wedge in Architectural Circumstances", Parachute, No. 36 (september-november 1984): 32-37

Cohen, Ronny H., "Citysite Sculpture: Melvin Charney, Robert Stackhouse, Nancy Holt", Artforum, Vol. 21, No. 5 (January 1983): 83

Forster, Kurt W., "Contradictions of Preservation and Destruction", Architext (December 1983): 3-5

Grenville, Bruce, "Melvin Charney: The Agnes Etherington Art Centre, Kingston, April 9-May 22", Parachute, No. 32 (September-November 1983): 36-37

Hutchison, Bill, "To Build a House in Paradise", The Whig-Standard Magazine (March 16, 1983): 9-10

Lamoureux, Johanne, « Mémoire de musées : figure d'amnésie », Parachute, No. 33, décembre 1983-février 1984, pp. 24-28

Merling, Mitchell, "Truth and Architecture", The Fifth Column, Vol. 4, No. 1 (Fall 1983): 5-6

Nixon, Virginia, "Melvin Charney, Architectural Sculptor", Canadian Forum, Vol. 63, No. 728 (May 1983): 18-19, 41

ARQ : Architecture/Québec, No. 15, octobre 1983

Battisti, Eugenio, « Contro l'international style », Casa del Libro, janvier 1982, pp. 24-27

Cohen, Stuart, "Chicago Style Layering", Skyline, Vol. 2 (July 1982): 26

McDougall, Ian, Cathy Peake, "Melvin Charney", Transition, Vol. 2, No. 2 (June 1981): 7-10

Shapiro, Barbara, "Form Follows Form - Pictures by Architects", Trace, Vol. 1, No. 2 (April 1981): 7-15

Werner, Frank, « Architektur und fantasie », Bauwelt, No. 3, janvier 1981, p. 78

Hould, Claudette, « Melvin Charney, ou les traces d'une mémoire collective », Vie des Arts, Vol. 24, No. 98, printemps 1980, pp. 78-79

Needham, Gerald, "Melvin Charney: Constructs and Concepts", Artscanada, Vol. 37, Nos. 234-235 (April-May 1980): 24-26

Lamoureux, Johanne, « Melvin Charney ou l'illusion de la preuve; Musée d'art contemporain, Montréal », Parachute, No. 17, hiver 1979, pp. 66-67

Russell, John, "Art: Where to See the New Work", The New York Times (June 8, 1979): C1, C20

Chang, Ching-Yu, "Corridart: The Houses of Sherbrooke Street", Process Architecture, No. 5 (March 1978): 124-127

Patton, Andrew, "Melvin Charney at the Art Gallery of Ontario", Artists Review, No. 13 (April 1978): 12-13

McConathy, Dale, "Corridart: Instant Archeology in Montreal", Artscanada, Vol. 33, Nos. 206-207 (July-August 1976): 36-53

Tzonis, Alexander, « Un monument contre les massacres et la terreur », Le Carré bleu, No. 1, janvier 1972, pp. 13-16

Zevi, Bruno, « Projetto canadese per Osaka Ô70 », L'Architettura, Vol. 13, No. 8, décembre 1967, pp. 526-528

Ouvrages / Books

Cook, Peter, The Paradox of Contemporary Architecture (London: John Wiley & Sons, 2001)

Lamoureux, Johanne, L'art insituable : de l'in situ et autres sites, Montréal, Le Centre de Diffusion 3D , 2001

Newlands, Anne, Canadian Art: From its Beginnings to 2000 (Willowdale: Firefly Books, 2000)

Déclics, art et société : le Québec des années 1960 et 1970, Montréal, Fides, 1999

Chevrier, Jean-François, Johanne Lamoureux, Jun Teshigawara, Melvin Charney : parcours de la réinvention / About Reinvention, Cæn, FRAC Basse-Normandie, 1998

Pontbriand, Chantal, Fragments critiques (1978-1998), Nîmes, Éditions Jacqueline Chambon, 1998

The Canadian Encyclopedia (Edmonton: Hurtig Publishers - McClelland & Stewart, 1996)

Bohm-Duchen, Monica, After Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary Art (Sunderland: Northern Centre for Contemporary Art; London: Lund Humphries, 1995)

Escape from the Gallery: Deconstructed Art in the Landscape (Tokyo: Gendaikikakushitsu Publishers, 1995)

Karch, Pierre, Les ateliers du pouvoir, Montréal, XYZ éditeur, 1995

Augaitis, Daina, Charlotte Townsend-Gault, Frame of Mind: Viewpoints on Photography in Contemporary Canadian Art (Banff: Walter Phillips Gallery, 1993)

Pour la suite du monde : cahier : propos et projets, Montréal, Musée d'art contemporain de Montréal, 1992

Experimentelle architekten der gegenwart, Köln, DuMont Buchverlag, 1991

Nadeau, Michel, Chefs-d'œuvre de la collection, Québec, Musée du Québec, 1991

Richards, Larry Richards, Phyllis Lambert, Le Centre Canadien d'Architecture : Architecture et Paysage / Canadian Centre for Architecture: Building and Gardens, Montréal, Centre Canadien d'Architecture / Canadian Centre for Architecture, 1989

Bernstein, William, Ruth Cawker, Contemporary Canadian Architecture: The Mainstream and Beyond (Markham: Fitzhenry and Whiteside, 1988)

Œchslin, Werner, Anja Buschow, Festarchitectur : der architekt als inszenierungskünstler, Stuttgart, Verlag Gerd Hatje, 1984

Alvin Balking, Visions: Contemporary Art in Canada (Vancouver: Douglas & McIntyre, 1983)

Melvin Charney (Chicago: Museum of Contemporary Art, 1982)

Bernstein, William, Ruth Cawker, Building With Words: Canadian Architects on Architecture (Toronto: The Coach House Press, 1981)

Contemporary Architects, (New York: St. Martin's Press, 1980)

Banham, Reyner, Megastructure: Urban Futures of the Recent Past (London: Thames and Hudson, 1976)


ÉCRITS PUBLIÉS / PUBLISHED WRITINGS
  Charney, Melvin, Melvin Charney: (Re) Events, Parcours, Cæn, FRAC Basse-Normandie, 1997

Charney, Melvin, Dis/placements: The Work of Melvin Charney (Jerusalem: Israel Museum, 1996 

Charney, Melvin, Melvin Charney : Un Dictionnaire, Parable Series, In Flight Series (Toronto : The Power Plant, 1995)

Charney, Melvin, Melvin Charney, Paris, Catherine & Stéphane de Beyrie, 1994

Charney, Melvin, Montréal, plus ou moins? / Montréal, Plus or Minus?, Montréal, Musée des beaux-arts de Montréal / Montreal Museum of Fine Arts, 1972